Karius

Karius er navnet på småbarnsavdelingen vår. Vi er 9 barn og 3 voksne på Karius. Det er viktig for oss at barna blir trygge i barnehagen. Vi bruker god tid til tilvenning, barna får en primærkontakt ved oppstart og foreldrene tar aktiv del i tilvenningsfasen. Dagene på Karius er preget av omsorg, lek, læring og tilstedeværende voksne.

Lek er den viktigste aktivitet for barn, barn lærer gjennom lek. Vi prioriterer derfor mye tid til lek i barnehagen.

I løpet av uken har vi noen faste aktiviteter ( se årsplan)

Mandag er turdagen vår. På tur er vi mest opptatt av de små og store opplevelsene underveis, ikke avstanden vi går. Vi bruker nærområdet mye, men iblant drar vi også på lengere  turer som f.eks: akvariet, gårdsbesøk,  eller for å mate endene. På teater og musikkforestillinger drar vi alltid gruppevis slik at vi får mer tid til hvert enkelt barn.

Tirsdag har vi temadag – teamene  vi jobber med finner du mer om i  vår årsplan.

Onsdag har vi gym-  Vi her så heldig at vi ha en stor kjeller hvor vi har ulike gym aktiviteter.

Om formiddagen har vi en samlingsstund der vi synger, leser bøker, forteller eventyr og prater.

Når det er fredag får noen barn være med og bake rundstykker som vi har til lunsj.  Hver fredag har vi Steg for steg samling. Dette er et pedagogisk opplegg som skal hjelpe barna til å bli oppmerksom på ulike følelser hos seg selv og andre. De lærer å se etter tegn på og sette ord på følelser, noe som igjen fører til økt omsorg for hverandre i hverdagen.

Vi like å være ute, vi benytter alle dager med ok vær maks.

For oss er det viktig at barna føler seg trygge og trives i barnehagen.

Vi er en glad og positiv gjeng, både store og små :)

Humor, respekt, lek og læring i barnehagen er det topp å være!