Baktus

Baktus er avdelingen for de mellom ca 3 – 6 år og holder til i først etasje i barnehagen. Vi liker å være mye ute, både på tur i nærområdet, og på lekeplassen vår.

I årsplanen (ligger under planer) kan dere se hvilket tema vi har valgt å fordype oss i dette året. Vi velger ut ett tema som vi jobber med på ulike måter gjennom hele barnehageåret. Der kan dere også lese om andre ting vi holder på med og syns er viktige for barna.

Vi serverer 3 måltider for dagen, frokost, lunsj og et frukt/grønnsaksmåltid. Det er varm mat 2 dager i uken og på fredager baker vi rundstykker sammen med noen av barna.                                                Etter frokosten pusser vi alltid tenner og så er vi klare for dagen.  På formiddagen har vi forskjellige aktiviteter, tur eller frilek. Leken er en god arena for læring av sosiale ferdigheter og er den viktigste delen av hverdagen vår i barnehagen.

Vi har en til to turdager i uken alt etter årstid og værforhold. Da liker vi best å finne oss en skog å leke i og tar gjerne med oss lunsjen vår også hvis været er bra.  På tur er vi opptatt av å skape turglede og gode øyeblikk sammen, den god grov-motorisk trening det gir er også en bra ting.

Innimellom drar vi på andre turer også, til Kyrkjetangen, akvariet, på museum, teater eller konsert. Da hender det vi drar i mindre grupper for at barna skal få bedre utbytte av opplevelsen.

På gymdagen vår er vi heldige og får låne gymsalen på Bønes skole, den bruker vi ca hver 2. uke. Ellers har vi gymaktiviteter ute i barnehagen eller i et stort rom vi har i underetasjen. Dette rommet brukes også til lekegrupper og til for eksempel juleforestilling for foreldre/besteforeldre.

Vi bruker et pedagogisk opplegg som heter grønne tanker – glade barn, dette kan dere lese mer om i årsplanen. Vi startet med dette i 2019 og har valgt å bruke de delene av opplegget vi syns er best, og ikke følge det helt slavisk.

Barnegruppen vår er ikke så stor så vi blir godt kjent med hverandre og er en sammensveiset gjeng som har det mye gøy sammen. Det viktigste for oss er at alle barna føler seg trygge og inkludert i gruppen og danner gode vennskap seg imellom.

Velkommen til oss!